متن بیانیّه مؤسس و بنیانگذار دهه غدیر

حضرت آیۀ الله العلامه نظری خادم الشّریعه مدّظله العالی

بمناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم

بسمه تعالی

منشور غدیر  /   ۱۴۳۳ ه-ق

و برپایی جشن های پرشکوه دهۀ فرخندۀ غدیر همزمان با آغاز به کار اجلاس بین المللی دهه غدیر «گسترش جهانی دهۀ غدیر استمرار نقش نشر امامت در بیداری اسلامی»

تهران  /  مهرماه ۱۳۹۱

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله ربّ العالمین و صَلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا محمّد و آله الطّیبین و الطّاهرین سیّما مولانا بقیۀ الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدّین

قال الله ِ الحکیم فی کتاب الکریم:  یا اَیّتها الرَّسوُل بَلّغ ما اُنزِل اِلَیکَ مِنّ رَبِّکَ وَ اِنّ لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالتَهُ وَاللهُ یَعصِمُک مِنَ النّاسِ.

با عرض تبریک فرا رسیدن دهۀ فرخندۀ غدیر، ایّام مبارک عید سعید اضحی، ولادت با سعادت حضرت امام هادی علیه السلام و عید بزرگ غدیر و اعلام امامت و ولایت امیر المؤمنین علیه افضل صلوات الملک الحق المبین، قبل از بیان اهمّیت عید غدیر و وظائف عموم طبقات شریف در این دهۀ مبارکه مقدّمه ای تقدیم می گردد.

جهان وجود اعمّ از ابداع و اختراع و تکوین، با اراده و مشیّت الهی و علم و قدرت خالق متعال حدوتاً و بقاء خلق گردیده و در سیر و حرکت می باشد رَبُّنا الّذی اَعطی کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ ثمَّ هَدی.

ولیّ نعمت و صاحب نعم در کائنات خداست ماتریالیسم-  دهری-  طبیعی و منکر خدا دلیل و برهانی برای مدّعای خود ندارد جز جهل و عدم العلم و برای عقلاء عدم العلم دلیل نیست بلکه علم به عدم لازم است که احدی در غیب و مغیبات علم به عدم لازم است که احدی در غیب و مغیبات علم به عدم نداشته و ندارد. وَما اُوتیتُم مِنَ العِلم اِلا قَلیلاً

در بین نعماء و آلاء المهی اعظَم النّعیم و بزرگترین موهبت خدائی نعمت هدایت است و چون وسیلۀ وصول به مقصد می باشد. بدین شرح که انسان برای تعادل و تکامل و وصول به برکات و خیرات جهان هستی از طریق تعقّل و تفکّر با چراغ پرنور هدایت الهی راه را پیدا نمود و در محیط ابدیّت و عکس العمل که برای موجود انسانی و نوع بشر مقدّر و مقرّر شده به نتیجۀ مطلوب می رسد و در بهشت پروردگار مخلّد می شود وَ اُزلِفَت الجَنَّۀُ لِلمُتَّقین.

خدای منّان متعال با نعمت عقل و روح ملکوتی در مستقلّات عقلی بشر را هدایت و با دین و شریعت انسان را در عموم موارد نیاز و حاجت اعمّ از مستقلات عقلیّه و غیرمستقلاّت راهنمایی و هدایت و تکمیل هدایت فرموده است اِنَّ للهِ عَلَی النّاس حُجَّتین دحُجَّۀ طاهِرۀً وَ حُجَۀً باطِنَۀً فَامّا الظّاهِرَۀُ فالرُّسُلُ وَالَانبیاءُ والاَئمۀَ وَ امًّا الباطۀَ فَالعُقوُلُ.

انبیاء و اولیاء و ائمۀ دین علیهم صلوات الله اجمعین با کتب سماوی و الهام و وحی معنوی در طریق هدایت بشر از جانب خدای حکیم علیم مأمور به راهنمائی و پرچمداری شدند انبیاء و رسل و پیغمبران اولوالعزم در این راه با تمام توان انجام وظیفه نمودند و سختی ها و ناملایمات را برای سعادت بشر به جان خریدند رُسُلاَ مُبَشّرینَ و مُنذِرینَ لِئلاَ یَکوُنَ لِنّاسِ عَلَی اللهِ اللهِ حُجَّۀُ بَعدَ الرُّسُل.

آنگاه که در عالم هدایت نوبت به کمال دین و اعلام تکامل شریعت رسید. به سیّد کائنات رسول اعظم اسلام حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم قرآن مجید به عنوان کامل الکتب اعطا شد و َ نَزَّلنا عَلَیکَ الکتابَ تبیاناً لِکُلّ شَی …. و لا رَطب وَلا یابِس الاّ فی کِتاب مَبین و پیغمبر گرامی اسلام به عنوان خاتم انبیاء معرفی گردید ما کانَ مُحمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَ لکِن رَسول اللهَ وَ خاتَمَ النَبیین.

خدای بزرگ که خالق کلّ شیء است پس از تکمیل اساس خلقت، اساس هدایت را (چون ربّ العالمین است) تأسیس فرمود و موجبات تربیت نفوس و عقول و همۀ کائنات را برحسب حاجت و نیاز هر دسته و گروه فراهم و تعیین نمود. امید است که همۀ بشر یک روز شکرگذار نعمت هدایت شوند ذالِکُم اللهُ رَبَّکُم خالِقُ کلِّ شَیی لا الهَ اِلا هُوَ فَاَنّی تُوفَکونَ.

پس خداوند متعال خدائی خود را ابزار و اعلام فرمود و مطالب لازم البیان و الشرح و التّعلیم را بوسیلۀ کتب آسمانی بویژه قرآن مجید اعلان نمود و دین کامل و هدایت کامل بوسیلۀ خاتم الانبیاء محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم و خاتم الکتب قرآن تا دامنۀ قیامت برای اهل عالم آورده و فرستاده شد.

بعد از قرآن کریم که جامعترین و کاملترین کتاب آسمانیست و حی الله و تنزیل ربوبی تعطیل گردید. زیرا پس از تکمیل دین، تکمیل کامل همانند تحصیل حاصل بی پایه و غلط است.

پس از این مرحله در نظام اتّم آفرینش، نوبت به فهم قرآن و عمل به قرآن از طرف مخلوق بشری رسیدکه از نعمت والای عقل و دین استفاده و از این انوار تابناک استضائه نمایند و بهره مند شوند.

متأسفانه دیدید که چه شد و چه میشود، چون بشر مختار است و دنیا دار امتحان، قلیل مِن عبادِی الشّکور میدان دار اطاعت شد و طغیان و عصیان اکثری جانشین عبودیت و بندگی گردید اِنَّا هَدَیناهُ السَبیلَ اِمّا شاکِراً وَ اِمّا کَفوُراً.

البته چه باید بشود؟ قطعی آنست که بوعدۀ حقّ بر حقّ خداوندی در زمان ظهور موفور السّرور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف. دین مبین اسلام جهان گیر می شود هُوَ الّذی اَرسَلَ رَسولَهُ لاهُدیَ وَ دینِ الحثّ لِیَظهِرَهُ عَلَی الدّینُ کُلِّهِ وَ لَوکَرِهَ المُشرِکوُن.  نه از باب جبر و تحمیل بلکه به عنوان میل و تکمیل.

بشر در آخر الزّمان با تکامل عقلی و تفکّرات علمی و آثار نتایج تجربی به حقّانیّت قرآن و قوانین و تعالیم آن سر تسلیم فرود می آورد و آنرا به عنوان تنها راه صلاح و فلاح خویش از جان و دل می پذیرد اِذا قام قائمنا وضع الله یده علی رُؤُسِ العباد فَجَمَعَ بِهَا عَقُولَهُم و کَمُلتِ بِهِ اَهلامُهُم.

در عصر پرنور و سرور ظهور بنا به وعدۀ الهی چهار عمل انجام می گیرد:

حقّ جانشین باطل می شود لَیَستخلِفَنّهُم فِی الاَرض.

اسباب رواج حقّ تقویت می شود لَیُمکِنَنَّ لَهُم الَّذی ارتضی لَهُم.

امن عام حاحل و اسباب ارعاب اهل حقّ بی اثر می شود لَیُبَدّلَنَهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنا.

بندگی خدا (که رمز سعادت بشر است) عام و تام می شود و روی فهم عمومی و ایمان همگانی جهان می شود مرکز یَعبُدُونَنی لایُشرُکوُنَ بی شیئاً الهم اکشف هذه الغمۀ عن هذه الامَّۀ بحضوره و عجّل لنا ظهوره.

پس از بیان این مقدمه لازمه، درخصوص مسئلۀ غدیر و اصل امامت اینگونه عقیده داریم: چون دین تکمیل و وحی و تنزیل بعد از پیغمبر خاتم (به بیانی که ذکر شد) تعطیل است، حراست دین و بیان متشابهات و مبهمات و مشکلات قرآن که علم الله و من عند الله است از عهدۀ بشر عادی خارج می باشد لذا باید این امر خطیر با کسانی باشد که منتخب خدا و مورد نصّ رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم باشد وَ ما یَعلَمُ تأویلَهُ اِلاّ الله وَ الَراسخونَ فِی العِلم.

و از اینجاست که بنا به حدیث متواتر و منقول از فریقین، در کلام نورانی خاتم الانبیاء حضرت محمّد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله و سلّم، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام عدل قرآن و قرآن مجید عدل اهل بین علیهم السلام معرّفی شده است اِنِّی تارِکُ فیکُم الثقلین کِتابَ الله وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی لَن یَفترِنَا حَتّی یَرِدا عَلیَ الحَوض ما اِنَّ تَمَسَّکتُم بِهما لَن تَضِلِّوا اَبَدا.

امام بعد از پیامبر، چون مقام عصمت دارد و علمش بواسطۀ رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم به منبع لایزال علم الهی متّصل است، مفسّر و مبیّن و حافظ دین می باشد و بر این اساس تا قیام قیامت چون مردم نیاز به دین دارند، زمین ازامام و حجّت خدا نیز خالی نمی شود، لَو بَقییَت الارضُ یَغیرِ امام لَساخَت.

با این استدلال و دیگر دلائل مبرهنه بی شماری که در اختیار داریم و این مختصر را جای بیان آن نیست، علاوه بر وجوب شرعی، اصل امامت ضروری و عقیدۀ به آن عقلی می شود.

لذا با امر خدای حکیم منّان علم قرآن با تعلیم خاتم پیغمبران صلّی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام و فرزندان معصوم آن بزرگوار تا وجود مبارک امام زمان علیه السلام تفویض و امر امامت امّت و جانشینی پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در روز غدیر رسماً رقم می خورد وحکایت مبارک غدیر بنیانگذاری می گردد.

هجرت در حجۀ الوداع و حجۀ البلاغ، در صحراء حجفه و در کنار برکه ی پربرکت غدیر، با امر اکید قرآنی یا اَیُّها الرّسوُلُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رسالَۀ و ندای ربّانی و ملکوتی مَن کنتُ مَولاهُ فهذا علیُّ مَولاهُ الُمَ و آل مَن والاهُ وَعاد مَن عاداهُ وانصُر مَن نَصَرَهُ وَاخذُل مَن خَذلَهُ.

و سرانجام نزول کریمۀ اَلیَومَ اکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَاَنفَعتُ عَلَیکُم نَعمَتی وَرَضیتُ لکمهُ الاِسلامَ دیناً. و تصریحات و بیاناتی دیگر در این باب.

نعمت امامت و ولایت امیر المؤمنین و اولاد معصوم و طاهرینش علیهم السلام به عنوان حافظ، نگهبان و نگهدارندۀ قرآن و اسلام از هرگونه تحریف و تغییر، و مدافع از وقوع بدعتها در شریعت و خودرسی ها در میدان وسیع بندگی خدا، از الطاف خاصّ الهی به جامعۀ انسانیّت.

فَاِنَّ فِینَا اَهلَ البَیت فیِ کُلِّ خَلَفٍ عُدُولاً یَنفونَ عُنهُ تحریفَ الغالینَ وَ اِنتحال المبطلین و تأویلَ الجاهلین.

و بشریّت در مقابل این نعمت عظمی و موهبت کبری مسئول و در قیامت باید جوابگو باشند ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذ عَنِ النَّعیم.

بررسی ابعاد و زوایای حجه البلاغ با آن عظمت و گستردگی که تاریخ شیعه و سنّی به آن صراحت دارد، آنهم با اعلام و دعوت رسمی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم از مسلمین برای انجام مناسک حج در حجه الوداع تا جاییکه مورّخین بالغ بر یکصد و بیست هزار نفر هم نقل نموده اند، و نزول مکرّر جبرئیل امین در طول این سفر خطیر و ابلاغ امر اعلام جانشین حضرت امیر علیه السّلام از جانب خدا، و نزول مکرّر آیۀ شریفه یااَیُّها الرَّسولُ بَلِّغ … و خطاب وَ اِنَّ لم تَفعَل فما بَلَّغتَ رِسالَۀُ …

و نهایتاً ایراد آن خطبۀ تاریخی حضرت در آن بیابان سوزان و در جمع عظیم مسلمانان و نیز کیفیّت نصب و معرّفی امیر المؤمنان با آن همه ظرافتها و دقّتها و بلافاصله نزول کریمۀ اَلیَومُ اَکمَلتُ لَکُم دینُکم ….  .

همه از اهمیّت موضوع غدیر و نصب حضرت امیر علیه السّلام به عنوان امام و سرپرست مسلمین بعد از پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم حکایت دارد و در این زمینه نکته هایی مهّم و قابل طرح برای استدلال و مناظرات وجود دارد که به فرصتی دیگر موکول می گردد.

جهان انسانیّت و همۀ مکرّم دانشمندان و خیرخواهان از فرق و ادیان که برای سیر تکاملی و تعادلی و حسن ختام و حصول به نتیجۀ وجود برای انسان، در حرکت و تلاشند، وظیفه دارند که در فرهنگ غدیر و سرّ لزوم آن لیشند و با ترویج و تجلیل و احیاء و معرّفی غدیر نسبت به وظیفه مندی خویش در قبال تکلیف الهی اقدام کامل نمایند و خاتمیّت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم و امامت حضرت امیر و اولاد معصومینش علیه السلام را با بیان و بنان و تعلیم و تعلّم مورد تعمّق و تحلیل قرار دهند.

دهۀ مبارکۀ غدیر (دهم تا بیستم ذی الحجه ) که از عید بزرگ مسلمین (قربان) شروع و به عید شریف (غدیر) متّصل می گردد ایّام خجسته و اوقات میمونست که همگان در هر سطح و شأن با اقدام و تلاش عمومی و ترویج و تبلیغ و حمایت و انفاق و ارفاق لازم و جهات مطلوبۀ دیگر برای آشنایی هر چه بیشتر جهانیان با فرهنگ ناب و جذاب علوی به کوشش و جهش بپردازند و با انجام وظائف ایمانی و الهی، جوامع بشری را بحول و قوّۀ خداوندی به خیرات و برکات فردی و جمعی-  جسمی و روحی –  دنیوی و اخروی نائل سازند. تا به فضل اللهی نواقص حیات رفع و کمالات و برکات در شئون مختلف تجلّی نماید بمنّه و کرمه.

اکنون به میمنت فرا رسیدن عیدالله الاکبر و افضل الاعیاد یعنی عید سعید و فرخنده غدیر خم پس از عرض تهنیت خاضعانه به محضر انور و اقدس جان جانان و آستان ملائک دربان قطب عالم امکان صاحب الامر و العصر و الدّهر و الزّمان مولی العالم بقیّه الله الاعظم بزرگ میراث دار غدیر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه، حسب وظیفه تذکرانی معروض می گردد.

۱-  با تشکّر و تقدیر از رهبر بزرگوار، مراجع عظام تقلید، علماء اساطین حوزه های علمیه علماء اعلام بلاد، مسئولین و ارکان مملکت، خطباء و گویندگان، اندیشمندان و نویسندگان، حوزویان و دانشگاهیان و دیگر طبقات شریف این کشور امیر المؤمنین علیه السلام که در طول این دو دهه با ایراد نطق و بیانات و صدور اعلامیّه ها و خطابات و برپائی و برگزاری همایش ها و اجلاسیّه و حلقات، حمایت و هدایت و راهنمایی و همّت و خدمت و ایستادگی خویش را در هر چه پررونق شدن اساس مشیّد غدیر و اعتلاء نام نامی و یاد گرامی حضرت امیر علیه السلام در داخل و خارج از کشور ابراز و اظهار فرمودند، معروض می دارد:

از آنجائیکه اصل امامت و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مایۀ قوام و دوام اسلام و از ارکان اساسی و بنیادی دین و آئین و عامل مبقیۀ هدایت و باعث سعادت و نجات بشر در دنیا و آخرت محسوب می گردد که : وَ لَم یُنادَ بِشَیءِ کَما نوُدِیَ بِالوَلایۀ و تا حدی که در لسان روایات و اخبار کثیر در باب عید غدیر، از آن به عید الله الاکبر و افضل الاعیاد تعبیر شده است پس باید نسبت به تکریم و تجلیل از آن (همانگونه که در تاریخ این کشور علوی سابقۀ دیرینه داشته است و دارد) تعظیم از غدیر به صورت یک فرهنگ ملّی دینی گسترده در آید و هر ساله بیش از پیش عظمت و دامنۀ آن تجلّی نماید.

یَومُ غدیر خمٍّ اَفضَلُ اَعیاء اُمَّتی  وَ هُوَ الیَومُ الّذی اَمَرَنی الله تعالی بنَصبِ اَخی علیّ بن ابیطالب علماً لاُمَّتی یَهتدوُنَ بِهِ مِن بعدی.

همانگونه که دهۀ عاشورا، دهۀ حزن عام و عزا و ماتم است، دهۀ غدیر باید همۀ فرح و شادی و سرور عالم باشد. در دهۀ عاشورا عالمی عزاداری نمائیم و در دهۀ غدیر جهانی جشن بگیریم.

وَ اختارَلَنا شیعَۀً یَنصُرُونِنا وَ لَنفرحوُنَ لَفرِحِنا وَ یَحرُنونَ لَحزننا وَ یَبذُلونَ اَموالَهُم وَاَنفُسَهُم فینا اَولئکِ منّا وَ اِلینا.

۲-  اهل ایمان و شیفتگان و دلدادگان به آستان قدسی امیر مؤمنان علیه السلام در سراسر کشور و دیگر بلاد شیعی بلکه همۀ حق طلبان و عدالت خواهان به وظیفۀ خطیر خویش در بزرگداشت دهۀ غدیر و اهتمام به عیدالله الاکبر بیندیشند.

هُوَ عیدالله الاکبر و ما بَعَثَ الله عزَّوجل نبیاء و تعیدَ فی هذا الیوم وَعَرَفَ حَرمَتَهُ وَاسمُهُ فِی السَّماءِ یَومَ العَیدِ المَعهوُدِ.

خیّرین و اقشار محترم جامعه در بزرگواری آئینهای پرنور و سرور علوی و جشنهای این ایّام فرخنده و مبارک که از ایّام الله و تکریم آن از مصادیق تعظیم شعائر الله است همّت نمایند.

همه با خیرات و مبرّات و گره گشائی از مشکلات بمقدار مقدور و میسور، از دستگیری مستمندان، تأدیۀ دیون آبرومندان، سرپرستی بی پناهان، برآوردن نیاز حاجتمندان، عیادت و رسیدگی به وضع مرضی و بیماران و تکفّل و اهتمام به امور ایتام گرفته تا کنار گذاشتن کدورت ها و صله ارحام و بستگان ، علاوه بر اطاعت از حکم شرع و عقل شیوۀ مرضیّه و سیرۀ مستمرۀ امیر مؤمنان را نصب العین خویش قرار دهند.

با انجام دیگر امور لازمه از قبیل تأسیس مساجد و مراکز دینی و علمی و درمانگاه ها و اماکن عام المنفعه ، بسط و نشر امور فرهنگی، چاپ و اهداء کتب مفید و سودمند علمی و دینی، و پرداختن به امور ترویجی اهل البیت علیهم السلام که موجب خیر دنیا و آخرت است مبادرت ورزند و اسباب شمول فوز و فیض الهی و موجبات نزول رحمات خداوندی را برای خویش فراهم نمایند. از اطعام و انفاق و ارفاق و حسنات در مساجد و حسینیه ها و منازل و کوچه ها و خیابانها در شهرها غصبات که از اعمال و وظائف این ایّام و لیالی با برکات است غافل نمانند و اجر و مثوبت فراوان خداوندی را از دست ندهند.

متموّلین و ثروتمندان جوامع شیعی خود را در برابر امیر مؤمنان و فرهنگ عالی و متعالی غدیر مسئول بدانند. با بذل مال و ثروت حلال خود برای حفظ و نثر مواریث ثمن اسلام و تشیع به بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجۀ کبری علیها السلام تأسی نمایند و کلام نورانی پیامبر گرامی اسلام را مدّنظر داشته باشد.  که فرمود: ما قامَ وَلا استَقامَ الدّینُ الاّ بِسیفِ عَلِیٍّ وَ مالِ خدیجَۀَ. جهاد با مال در ردیف جهاد با جان است بلکه در بعضی از مواقع برتر و بالاتر.

۳-  همه باید به این مهم توجّه داشته باشیم که انقلاب و نهضت عظیم اسلامی ایران با فرهنگ علوی و پیام حسینی که ملهم از فیوضیات بی کرانۀ غدیر است نشأت گرفته و به ثمر نشسته است.

جوانان سلحشور و رشید این سرزمین برای دفاع از این مرز و بوم و دین و مذهب با یاد و نام موالیان عظام پیغمبر و آل پیغمبر صلی الله علیه و آله و سَلم و برای حفظ اساس رفیع تشیّع و هر چه پرآوازه تر ماندن نام امیر المؤمنین علیه السلام بر تارک این کشور پهناور، شهادت را به جان خریدند.

هر حادثه و واقعه ای که برای مملکت عزیز ایران رخ داده و پیش آید یا توسّل و تمسّک بساحت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام که کشتی نجات امّت و مظاهر لطف و رأفت و رحمت خدای متعالند برطرف شده و می شود. لذا حفظ هویّت شیعی و حرکت در این راه برای همگان خاصّه مسئولین محترم و دست اندرکاران امر اداره مملکت ضروری و وظیفۀ شرعی، و عمل به خواستۀ اکثری مردم دیندار و ولایتمدار و محبّ اهل بیت اطهار تلقی می گردد.

۴-  رسانه ها و مراکز و وسائل خبری اعم از مطبوعات-  رادیو و تلویزیون- شبکه ها- سایتها- پایگاه های اطلاع رسانی- ماهواره ها و دیگر ابزار ارتباطی فردی و جمعی-  داخلی و خارجی به نقش و مسئولیت خویش در این دهۀ مبارکه توجّه بیشتری داشته باشد.

و در تبیین جایگاه رفیع و منیع امامت و پرداختن به ابعاد و زوایای آموزندۀ شخصیّت بی بدیل جهان اسلام بعد از وجود گرامی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلّم یعنی امیر المؤمنین علیه السلام (که خدمت شایان به تکامل و سعادت انسانهاست) کوشش نمایند.

و با برنامه ریزی دقیق صرف برای نیل به اهداف عالیه انسانی-  اسلامی فرهنگ جهانی غدیر را تبلیغ و کارهای زیربنائی مفید و مؤثر ارائه کنند. با مدنظر داشتن وحدت ملی و هویت اسلامی همۀ مسلمانان و اهل قبله و قرآن، فرهنگ و آئین ناب امامت و غدیر را با قول احسن و با همان روش و منطق دلنشین و جذّاب اهل بیت علیهم السلام ترویج بنماید.

۵-  شیعیان در سراسر عالم باید به وظیفه خطیر و مسئولیت سنگین شیعه بودن خود توجّه نمایند و با کردار و گفتار خویش همانگونه که فرمودند کوُنوُ زَیناً وَلا تَکوُنوُا شیناً حبُبونا اِلیَ النّاس.

زینت اهل بیت باشید و با اعمال نیک و رفتار  شایسته، زمینۀ رسوخ محبت این ذوات مقدسه را در قلوب دیگران از فرق و ادیان فراهم سازند.

امروز اعمال و افعال ما مورد دید و نظر جهانیان قرار دارد باید بکوشیم به دین واقعی عمل نمائیم. خرافات، پیرایه ها، بدعت ها، انحرافات، خودرأیی ها و خودسری ها را در محیط عمل به دین خدا و آئین سعادت پرداز تشیّع دور نگه داریم. همۀ اقشار و طبقات دینمدار اعمّ از زن و مرد-  دهاتی و شهری-  باسواد و بی سواد –  حوزوی و دانشگاهی –  اداری و بازاری-  کارگر و کارفرما، سیاسی و قضائی-  کشوری و لشکری-  والی و ملّت-  حاکم و رعیّت-  عالم و جاهل و … به دین خدا آنچه که هست نه کم و نه زیاد عمل کنیم و در این آشفته بازار عصر غیبت دین خدا را یاری و پیغمبر و امیر المؤمنین و ائمه و امام زمان علیه السلام را از خود راضی نمائیم انّ تنصُراللَه یَنصُرکُم وَ یُثَبِت اَقدامَکُم. به سفارش مولایمان امیر مؤمنان که فرموداَعینوُنی بَوَرَعَ وَ اجتهاد وَعِفۀ وَسَداد عمل نموده، از خود شروع نمائیم و مکارم اخلاق را به دیگران منتقل نمائیم مَن جاهَدَ فینا لَنَهدِینَّهُم سُبُلَمنا.

۶- یکی از وظائف مهم و  اساسی برای شیعیان درخصوص مسئله غدیر ابلاغ و معرّفی و بیان و حفظ آن واقعۀ بزرگ و تاریخی و آن حادثۀ بی نظیر اجتماعی است که باید نسل به نسل و سینه به سینه خلفاً عن خلف برای یکدیگر گوشزد و تبلیغ نمایند تا روز قیامت خاصّه والدین نسبت به فرزندانشان . این مطلب بس دقیق و خطیر، به لحاظ اهمیّت موضوع، به صورت یک وظیفۀ همگانی و حکم عمومی در کلام نورانی پیامبر اعظم اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم در خطبۀ غرّا غدیر مصرّح است. فَلیَبلُغِ الحاضِرُ الغائبَ وَالوالِدَ الوَلَدَ الی یَوم القیامَۀِ.

امروز همۀ پدران و مادران شیعه، بلکه همۀ دست اندرکاران و مسئولان امور تبلیغی و تربیتی و پرورشی و فرهنگی، در مسند تصدّی امور فرهنگ و معارف مملکت در قبال این امر حکیمانه و سرنوشت ساز رسول معظم صلّی الله علیه و آله و سلّم مسئول و موظّفند.

همگان باید در مورد فرزندان و جوانان و نسل و ذریه مان که آینده سازان و امید جوامع اسلامی اند احساس مسئولیت نمائیم و در راه حفظ و ترویج و تکریم و صیانت از مبانی حقّۀ امامت و ولایت و آثار و مآثر غدیر و تعلیم عقائد صحیحۀ شرعیه اهتمام تام و سعی تمام مبذول داریم و همانطوریکه در طی چهارده قرن اسلام و نیاکان ما قدس ا… اسرار هم با تدبیر و تحمّل این اساس مشیّد و نورانی و ودیعۀ گرانقدر آسمانی را بما سپردند، ما نیز تا زمان ظهور منجی مسعود عالم وجود حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه به فرزندان و نسل بعد از خود منتقل نمائیم و دهۀ مبارکه غدیر زمان بسیار مناسب برای این فعالیّتها و همتها و برنامه ریزی ها و خدمتهاست.

۷- به اندیشمندان و محققّان و فرهیختگان از هر دسته و گروه و ایده و مرام و ملل و نحل در سراسر عالم به عنوان کسی که عمر خویش را در راه علم و تحقیق و طلبگی سپری کرده عرضی می شود؛ که حتماً موضوع امامت و غدیر را مورد مطالعه و تعمّق دقیق قرار دهند و بدون تعصّب و حق پوشی بلکه با بررسی همه جانبه و منصفانه در مذهب تشیّع و شئونات مختلفۀ آن بنگرند و به آنچه که فطرت پاک و وجدان بیدار آنان رسیده جواب مثبت دهند و ثمرۀ عمر خویش را پاس بدارند.

دهۀ غدیر فرصت مبارکیست برای توجّه و احساس مسئولیّت علماء جهان اسلام و آحاد مسلمین در طرز نگرش به واقعۀ جهانی و قرآنی غدیر و پرداختن به علل لزوم اصل متین و متقن و ضروری امامت از منظر عقل و نقل و طرح بحث های مفید کلامی آن از طریق مباحثات و مناظرات معقول و رسیدن به حقّ و اعلام پیروی از آن.

احتیاجات و مناظرات وزین و منطقی است که راه رسیدن به حقّ و توحید کلمه و عقیدۀ به آن را در ظلّ کلمۀ توحید برای مسلمین هموار می سازد و تکامل و استکمال را برای بشریّت به ارمغان می آورد. فَبَشِّر عِباد الذَّینِ یَستَمعونَ القَولَ فَیَتَّبِعوُنَ اَحسَنَهُ اُولئِکَ الَّذینَ هَدیهُمُ الله وَ اولئکَ هُم اَولوُ الاَلبابِ.

۸-  تکریم از عید سعید غدیر و بزرگداشت نام و یاد حضرت امیر علیه الاسلام در دهۀ فرخندۀ غدیر باید عامل وحدت و مایۀ انسجام در میان شیعیان و همۀ مسلمانان باشد، کسی نباید از آن به عنوان وسیله ای برای ایجاد تفرقه و تشتّت استفاده نماید. از جمله علل طرح این دهه (همانگونه که اشاره شد) فرصتی مبارک برای تبیین منصافه و اندیشمندانه مسئله امامت و خلافت نبّی مکرّم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم است که باید در فضائی مملو از ادب و احترام و محیطی کاملاً منطقی و استدلالی و بدور از لجاج و عناد باشد. مسلمین بهوش باشند و در این زمان بسیار حساس که دشمنان اساس قرآن و اسلام و ساحت قدسی رسول اعظم آن را نشانه گرفتند و در فکر از بین بردن هویّت اسلامی ما می باشند، از منازعات و مشاجرات که امری کاملاً غیرمعقول و غیرمشروع است جداً پرهیز و خودداری نمایند   وَلاتَنازَعوُا فَتَفّشَلُوا وَ تَذهَبَ یَحکُم.

همه باید همّت نمائیم و با طرح و درک مفاهیم عالیۀ خطبۀ تاریخی غدیر به وحدت واقعی اهل اسلام که همان معرفت و شناخت امام علیه السلام و تبعیّت از اوست کمک نمائیم و با تمسّک و عمل به حدیث شریف ثقلین که متواتر فریقین است، نقشه دیرینۀ دشمنان اسلام را خنثی سازیم وَاعتَصِموُا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَلا یهتم تَفَرقوُا وَاذکُرُوا نِعمَۀً اللهِ عَلَیکُم.

۹-  اهتمام به امور مسلمین و رصد نمودن اوضاع و احوال جهان اسلام و پرداختن به پرفتاریها و مصائب واردۀ بر آنان توسّط عوامل استکبار و صهیونیست غدّار از وظایف اهل اسلام در دهۀ غدیر است مَن اَصبَحَ وَلَم بِاُموُرِ المُسلِمینَ فلم یحببه فَلَیسَ بِمُسلِم.

باید به شیعیان و مسلمانان در سراسر عالم بخصوص عراق، لبنان، بحرین، یمن، حجاز، فلسطین، افغانستان، پاکستان، میانمار و دیگر بلاد و مناطق شیعی-  اسلامی همدردی نمود و برای حلّ مشکلات و کمک به آنان چاره اندیشی شود. مَن سمَعَ رَجُلاً یُنادی یا لَلمُسلمینَ فَلَم یُحبُهُ فَلَیسَ بِمُسلِم.

۱۰-  از بزرگترین و مهمترین وظایف شیعیان در دهۀ فرخندۀ غدیر، توجّه و اهتمام و احترام ویژۀ همگان به وجود گرامی آخرین ذخیره و ودیعۀ الهی در عالم هدایت و دین و تنها نخبه و تحفۀ دوران در عالم خلقت و تکوین موعود امم و منتجی عالم مولانا بقیه الله الاعظم حجه بن الحسن المهدی صلوات الله و سلامه علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد. لغیبه ا… السّرو فی سِترِهِ ما شاءَ ثُمَّ یَظهِرُهُ یمُلَاء بِه الارضُ بِهِ الارضَ قِسطاً و عدلاً کَما مُلِئَت جَور اَوَظُلماً.

مصلح بزرگ و امام همامی که رسول مکرّم اسلام در خطبۀ غرّاء غدیر بعد از معرفی خود و حضرت امیر او را اینگونه می شناساند. مَعارِشر النّاسِ اِنّی نَبِیِّ وَ عَلیٌّ وَصییّ الا وَ اِنَّ خاتِمَ الاَئِمَۀ منّا القائمِ اَلمهدیُّ (صلواتُ الله عَلیه) اَلا اِنَّهُ الظاهّرُ عَلَی الدّینِ اَلا اِنَّهُ المُنتقِمُ مِنَ الظالمینَ اَلا اِنَّهُ فاتحُ الحصُونَ وَهادِمهُما.

اکنون که در دوران امامت و ولایت عامّ و تامّ این آخرین یادگار غدیر به سر می بریم باید غدیر را با او با یاد او برگزار نمائیم و با آن حجّت خدا در کره زمین و آخرین حلقه از سلسلۀ طیبه امامت مومنین تجدید عهد و پیمان کنیم و خود را از هر حیث در مقابل ولیّ اعظم الهی مسئول و موظّف بدانیم و با ایمان کامل و راسخ و عمل صالح و دوری از گناه و معاصی موجبات رضایتمندی قلب رئوف و مقدّس حضرتش را فراهم آوریم و برای فرج و ظهور موفور السّرور آن امام نور به درگاه ذات اقدس اله استغاثه و التجاء کنیم و عرض نماییم یا اَیُّهَا العزیزُ مَسَّنا وَ اَهلَنا الضُّرُّ وَجئنا بِبضاعَۀ مُزجاۀ فَاَوفِ لَنا الَیلَ وَتَصَدَّق عَلَینا اِنَّ الله یَجزی المتَصَدِّقینَ.

در خاتمه از عنایت و همّت و تلاش و مساعدت همۀ بزرگان و عزیزانی که به هر طریق و نحوی در اقامۀ اجلاس بین المللی دهه غدیر گسترش جهانی دهۀ غدیر، قدمی برداشتند تشکر و تقدیر و حق شناسی می نمائیم و جدّ و جهد متصدیّان محترم این اجلاس و زین و انجمن متین را می ستائیم و توفیقات روزافزون علماء اعلام، و اندیشمندان و محققّان معظّم و میهمانان و ضیوف مکرّم را از داخل و خارج کشور در ظلّ توجّهات کریمانۀ مولایمان امام زمان ارواحنا فداه از درگاه ربوبی مسئلت می داریم. امید است که این جلسات و خدمات از مصادیق تعظیم شعائر الله و اقامه و احیاء امر اهل بیت رسول الله علیه و علیهم صلوات الله باشد و جلوات پرخیر و نور آن مشکلات و معضلات ملّت و مملکت را حلّ و سهل، بلاء و بلیّات را دفع و رفع خیرات و برکات الهی را بر این کشور امام زمان ارواحنا فداء و همۀ شیعیان و مسلمانان ساری و جاری فرماید.

انّه سمیع مجیب و الحمد الله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمۀ بولایۀ امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام.

فی شهر ذی الحجه الحرام ۱۳۴۱ – الاقل عبدالله نظری خادم الشریعه